Contact & Info

Het Prinsengrachtconcert vindt elk jaar plaats op een ponton in de gracht voor hotel Pulizer. Dit hotel, bestaande uit 25 grachtenpanden, is in combinatie met de prachtige omgeving het decor voor het concert.

  • Contactpersoon

    Anja van Keulen

  • Postadres

    Prinsengracht 323, 1016 GZ Amsterdam

.

Veelgestelde
vragen

Hier vind u de antwoorden op de meest gestelde vragen over het Prinsengrachtconcert.

  • Wanneer is het Prinsengrachtconcert?

    Op zaterdag 23 augustus 2025 zal de 43ste editie van het Prinsengrachtconcert plaatsvinden. Aanvang 20:00 uur.

    Wil je erbij zijn? Het concert is vrij toegankelijk en te zien vanaf de kade rondom de gracht.

    Het concert wordt rechtstreeks uitgezonden bij AVROTROS op NPO 2 om 21.20 uur en op de radio bij NPO Klassiek van 19.00 uur.

  • Hoe kan ik in contact komen met de organisatie?

    Heb je een algemene vraag voor de organisatie, dan kun je een mail sturen naar info@prinsengrachtconcert.nl 

    Heb je een persaanvraag, dan kun je een mail sturen naar pers@avrotros.nl

    Draagt u het concert een warm hart toe of heeft uw bedrijf interesse om partner te worden, dan kunt u contact opnemen d.m.v. een email te sturen naar anja.van.keulen@prinsengrachtconcert.nl 

  • Wanneer is het Kinderprinsengrachtconcert? Is het te bezoeken?

    Op zaterdag 23 augustus 2025 zal het Kinderprinsengrachtconcert plaatsvinden. Aanvang 15:00 uur.

    Kom kijken!
    Wil je erbij zijn? Het concert is vrij toegankelijk en te zien vanaf de kade rondom de gracht. Er zijn ook een beperkt aantal kaarten beschikbaar vlakbij het podium, informatie over aanmelding hiervoor volgt later.

    AVROTROS maakt een tv-registratie die om 19.45 uur te zien is bij AVROTROS op Zapp. Voor meer informatie over de uitzending kunt u terecht op de site van Zapp.

  • Waar is het Prinsengrachtconcert ?

    Het Prinsengrachtconcert vindt elk jaar plaats op een ponton in de gracht voor Pulitzer Amsterdam, Prinsengracht 323 te Amsterdam.

  • Kan ik met de boot komen?

    Het is mogelijk om met de boot het concert te bezoeken. Daarvoor moet u zich vooraf aanmelden. In verband met een beperkte ruimte voor boten kent de organisatie de toegangsbewijzen toe na de sluitingsdatum van de aanmelding. Aanmelding betekent dus niet vanzelfsprekend toegang.

    Klik hier om uw boot aan te melden (dit kan tussen 1 april en 30 mei 2025)

  • Wat zijn de huisregels?

    Onderstaande regels zijn opgesteld in samenwerking met Stadsdeel Centrum en onze beveiliging:

    Om de veiligheid te waarborgen en het evenement goed te laten verlopen, dienen instructies van de organisatie, beveiliging, verkeersregelaars en politie te allen tijde te worden opgevolgd.

    Uit veiligheidsoverwegingen is de organisatie bevoegd uw aanwezige bagage te inspecteren.

    Ga verantwoord om met alcohol.

    U dient gebruik te maken, indien nodig, van de toiletvoorzieningen op de kade. Ter hoogte van hoek Rozenstraat/Prinsengracht is een toiletvoorziening aanwezig.

    Wij vertrouwen er op dat u en uw gasten zich dusdanig gedragen dat het plezier van anderen niet wordt verstoord.

    Het is verboden afval op de kade achter te laten. De organisatie van het Prinsengrachtconcert onderschrijft het duurzaamheidsbeleid van de gemeente Amsterdam en verwacht van haar bezoekers dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen in het mee terug nemen van het eigen ontstane afval. Wat u meeneemt naar de locatie dient u ook weer mee terug te nemen.

    Commerciële activiteiten, waaronder verkoop van zitplaatsen op boten of verkoop van eten en drinken is niet toegestaan binnen het evenementen gebied.

    Open vuur is verboden. Op de bootjes of in het publiek mogen dus geen barbecues, kaarsen of vuurwerk – waaronder ‘sterretjes’ – worden aangestoken. Ook elektrische barbecues zijn niet toegestaan vanwege de mogelijke brandlucht/ rook die vrij kan komen en de paniek die dat kan veroorzaken.

    Het is verboden om eigen geluidsinstallaties mee te nemen/aan te zetten. Dus ook na afloop van het concert en bij het verlaten van het evenemententerrein.

    Met betrekking tot drugsgebruik geldt een zero tolerance beleid.

    Het Prinsengrachtconcert is om 22:30 uur afgelopen. Bij het verlaten van het evenementen gebied dienen aanwijzingen van de organisatie, beveiliging, verkeersregelaars en politie te allen tijde te worden opgevolgd.

    De organisatie behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te allen tijde aan te passen om de veiligheid van eenieder te waarborgen en het evenement goed te laten verlopen.

    Heeft u straks een bootticket dan gelden er extra algemene voorwaarden. Op de aanmeldingspagina voor boten kunt u deze voorwaarden lezen.

  • Zijn er openbare toiletten aanwezig?

    Ja er zijn tijdelijke toiletten aanwezig rondom het concertgebied.

  • Wordt er drank verkocht?

    Nee, het Prinsengrachtconcert verzorgt geen catering.

  • Kan ik eigen consumpties meebrengen?

    Ja, eigen consumpties zijn toegestaan indien niet bestemd voor commerciële doeleinden. Open vuur is verboden. Op de boten of in het publiek mogen dus geen barbecues worden aangestoken. Houdt er rekening mee dat schippers niet meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed mogen hebben; dit komt overeen met ongeveer twee glazen bier of wijn.

    Wij rekenen erop dat afval van meegenomen consumpties mee terug genomen wordt.

  • Kan ik een zitplaats reserveren?

    Nee, zitplaatsen op de ponton zijn gereserveerd voor genodigden van sponsoren en/of partners die dit gratis toegankelijke concert mede mogelijk maken.

  • Kan ik tickets kopen voor het concert?

    Nee, het Prinsengrachtconcert is een gratis publieksevenement en vrij toegankelijk te bezoeken. De zitplaatsen op de ponton zijn gereserveerd voor genodigden van sponsoren en/of partners die dit gratis toegankelijke concert mede mogelijk maken.

    De Prinsengrachtconcertkring

    In 2018 is de Prinsengrachtconcertkring in het leven geroepen en bestaat uit particulieren die het concert een warm hart toedragen en financieel steunen.

    Voor een lidmaatschap voor twee personen betaalt u € 3.500,- per jaar.

    Als dank voor uw steun hebt u als lid van de kring een aantal privileges: uitnodiging voor de exclusieve lenteborrel in Pulitzer Amsterdam, twee op naam gereserveerde plaatsen op het ponton tijdens het Prinsengrachtconcert incl. hapjes en drankjes, en toegang tot de exclusieve afterparty aansluitend in Pulitzer Amsterdam. Stichting Prinsengrachtconcert heeft een ANBI-status dus uw lidmaatschap is fiscaal aftrekbaar. Een lidmaatschap is voor minimaal 5 jaar. Met uw steun kunnen wij het Kinderprinsengrachtconcert en Prinsengrachtconcert mogelijk blijven maken.

    Heeft u interesse in een lidmaatschap? Dan kunt u contact opnemen d.m.v. een email te sturen naar Anja van Keulen

  • Waar kan ik parkeren?

    De dichtstbijzijnde parkeergarage is de “Q-Park Euro Parking” aan de Marnixstraat 250 (1016 TL) Amsterdam.

  • Hoe kan ik het concert per openbaar vervoer bereiken?

    I.v.m. wegwerkzaamheden in 2025 is de dichtstbijzijnde halte voor bussen en trams (Westermarkt) buiten dienst. Via OV9292 kunt u een reisadvies op maat opvragen. Houd rekening met extra reistijd om bij de locatie te komen.

  • Kan ik gebruikmaken van de faciliteiten van hotel Pulitzer Amsterdam?

    Nee, toegang tot hotel Pulitzer is beperkt. Alleen hotelgasten en genodigden hebben toegang tot het hotel.

  • Wat is het Grachtenfestival?

    Het Grachtenfestival is een meerdaags klassieke muziekfestival in Amsterdam. De organisatie en programmering staat los van het Prinsengrachtconcert.

  • Is er toegang voor mindervaliden?

    Ja, voor mindervaliden is een gebied gereserveerd op de kade aan de oostkant van de gracht (de zijde van Pulitzer Amsterdam). Hier is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor mindervaliden en 1 introducé. Aanmelding is mogelijk via: info@prinsengrachtconcert.nl (t/m 30 juni 2025). De uiteindelijke toewijzing zal verlopen per loting.

  • Heeft de organisatie een evenementenvergunning?

    Update januari 2025: De vergunning is aangevraagd bij de gemeente Amsterdam. Zodra de vergunning is afgegeven zullen we hier de kennisgeving publiceren.

  • Heeft de organisatie een vergunning voor tijdelijke verkeersmaatregelen?

    Update januari 2025: De vergunning zal in het voorjaar 2025 aangevraagd worden bij de gemeente Amsterdam. Zodra de vergunning is afgegeven zullen we hier de kennisgeving publiceren.

  • Ik woon of werk aan de Prinsengracht ter hoogte van het evenement. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

    Indien u woont, werkt of een onderneming heeft binnen of rondom het evenemententerrein dan komen we graag in contact met u om u van de juiste informatie te voorzien wat de werkzaamheden zijn tijdens het evenement maar ook in de periode van opbouw en afbouw.

    Via de speciale bewoners site kunt u voor alle informatie terecht. U kunt zich daar ook inschrijven voor de nieuwsbrief zodat we u kunnen attenderen als er nieuwe informatie op de site staat. De bewoners site kunt u vinden via de volgende link: “bewonerssite”

  • Mijn boot ligt in het evenementengebied. Kan deze blijven liggen?

    Nee, indien u een boot in het evenementengebied (brug 63 Rozengracht en brug 64 Reestraat) heeft liggen dan kan dat niet tussen 18 en 25 augustus 2025. Wij verzoeken u vriendelijk uw boot uiterlijk maandag 18 augustus 2025 07:00 uur weg te halen en deze gedurende die periode ergens anders af te meren. Vanaf maandag 18 augustus 07:00 uur zal Waternet alle overgebleven boten wegslepen. De kosten voor eventuele vervanging van een slot zullen niet vergoed worden door Waternet of organisatie Prinsengrachtconcert.

    Wilt u als booteigenaar op de hoogte gehouden worden van alle werkzaamheden rondom het evenemententerrein van het Prinsengrachtconcert dan kunt u inschrijven voor de nieuwsbrief voor de bewoners. Wij kunnen u dan attenderen als er nieuwe informatie op de site staat. De bewoners site kunt u vinden via de volgende link: “bewonerssite”

  • Ik woon of werk aan de Westermarkt. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

    Indien u woont, werkt of een onderneming heeft rondom de Westermarkt dan komen we graag in contact met u om u van de juiste informatie te voorzien wat de werkzaamheden zijn tijdens het evenement maar ook in de periode van opbouw en afbouw.

    Via de speciale bewoners site kunt u voor alle informatie terecht. U kunt zich daar ook inschrijven voor de nieuwsbrief zodat we u kunnen attenderen als er nieuwe informatie op de site staat. De bewoners site kunt u vinden via de volgende link: “bewonerssite”

  • Hoe is het gesteld met mijn privacy op het moment dat de organisatie gegevens van mij verzameld?

    Lees hier alles over hoe wij in het algemeen omgaan met privacy.

  • Wat is de doelstelling van de organisatie met betrekking tot het organiseren van een duurzaam evenement?

    Stichting Prinsengrachtconcert is bezig het jaarlijkse evenement “Het Prinsengrachtconcert” te verduurzamen en hanteren de volgende thema’s:

    Organisatie & communicatie

    De voorbereidingen voor het event gebeurt vanuit verschillende, al bestaande, ondernemingen (o.a. Pulitzer & AVROTROS), waardoor er geen kantoor met alle voorzieningen in stand gehouden hoeft te worden en geen extra belasting voor het milieu oplevert.

    Daarnaast zal er vanuit het bestaande team een milieu/afval-coördinator aangesteld worden die de duurzaamheid van het evenement zal bewaken voor de toekomst.

    Sinds 2019 is alle event-informatie (van programma-inhoud tot praktische zaken) voor de bezoekers online (via website) te vinden zijn. Organisatie deelt geen flyers & programmaboekjes meer uit.

    In 2019 hebben we een investering gedaan in het digitaliseren van het uitnodigden van gasten van de organisatie, partners en sponsoren zodat we geen gebruik meer hoeven te maken van drukkerij/post voorzieningen.

    Backstage-productie gedurende het evenement

    Tijdens de operationele dagen (bouw/event/breek) is Pulitzer hotel, met al zijn bestaande faciliteiten, de uitvalbasis voor de crew die meewerkt aan het evenement. Er zullen op de evenement-locatie geen aparte faciliteiten, zoals productie-kantoor/kleedkamers/cateringruimte etc., georganiseerd hoeven te worden.

    I.v.m. de omvang van de crew blijft het inhuren van een crew-cateraar noodzakelijk maar zullen er richtlijnen besproken worden over stroom/aanvoer/menu (vegetarisch)/afval en tappunt voor water/overige drankjes.

    Afvalplan frontstage

    Het evenement is vrij toegankelijk om te bezoeken en gezien de korte tijd dat mensen op de locatie verblijft, voorziet de organisatie niet in catering-verkooppunten. Bezoekers zijn gewend om zelf wat eten/drinken mee te nemen. In 2018 hebben we voor het eerst, in samenwerking met de gemeente Amsterdam, een groep van 8 mensen ingezet die langs de bezoekers gingen om afval gedurende het evenement op te halen. Dit willen we in de toekomst graag met de gemeente voortzetten. Aanvulling hierbij zal het plaatsen van gescheiden afvalbakken op verzamelpunten zijn om zodoende zo veel mogelijk te voldoen aan scheidingsdoelstelling van de gemeente in 2023.

    Energie

    De grootste stap in een duurzaam Prinsengrachtconcert zal de aanpassing van de stroomvoorziening worden. De organisatie is, in samenwerking met de gemeente, aan het onderzoeken of er op de locatie een vaste stroomvoorziening aangelegd kan worden. Organisatie is evt. bereid om zelf financieel te investeren.

    Indien dit niet mogelijk is, zal de stroomopwekking moeten voldoen aan de richtlijnen volgens beleid van duurzame evenementen in Amsterdam of d.m.v. ontheffing voor het gebruik van diesel-aggregaat in 2023.

    Mobiliteit bezoekers

    Het evenement is vrij toegankelijk om te bezoeken en gezien de korte tijd dat mensen op de locatie verblijft, voorziet de organisatie niet in speciale voorzieningen en zal dat in de toekomst ook niet doen. Vanwege de locatie, midden in de stad, zijn de bezoekers al gewend om met OV naar locatie te komen.

    Doelstelling van de organisatie zit vooral in het bewaken van de eisen milieuzones voor leveranciers.

    Watervoorziening bezoekers

    Op de locatie is het technisch niet realiseerbaar (er zijn geen wateraansluitingen) om bezoekers te voorzien van gratis leidingwater. De bezoekers zijn ook maar een zeer korte tijd op de locatie aanwezig. Indien dit toch een vereiste zal worden voor dit evenement dan moet, in samenwerking met de gemeente, een oplossing gezocht worden.

    Doelstelling van de organisatie zit vooral in het bewaken van het gebruik van schoonmaakmiddelen met milieukeurmerk en dat de toilet-leverancier de opgevangen urine aanlevert bij een verwerker t.b.v. terugwinnen nutriënten.

    TV-registratie van het evenement

    AVROTROS is aan het onderzoeken of de registratie van het evenement d.m.v. een zogeheten cloud-regie (gedeelte techniek vanuit vaste locatie in Hilversum) vastgelegd kan worden. Hiervoor is speciale glasvezelverbinding nodig. Indien dit in de toekomst mogelijk is, zal de overlast op de locatie (minder apparatuur, wagens & crew) minder worden.